Chléb bez hnětení


Před rokem, kdyby se mě někdo zeptal na pečení chleba, tak si asi zaťukám na čelo. Proč bych to měla dělat, když si můžu bochník koupit bez práce? Již delší dobu, se ale na všech možných stránkách objevují recepty na domácí chléb, rohlíky a další pečivo. To mě přesvědčilo, že by asi nebylo špatné doma upečené pečivo vyzkoušet. Přiznám se, že na kvásek zatím nemám odvahu. Rozhodla jsem se tedy zkusit chléb bez hnětení i bez kvásku, který jsem našla na blogu Foodlover. Jen jsem vyměnila hladkou mouku za celozrnnou chlebovou.
Asi si říkáte, proč sem tento recept dávám, když je toho všude plno. Jedním z důvodů je, že blog slouží jako moje kuchařka, abych recepty které vařím, nemusela pořád hledat. Díky jednoduchosti a výborné chuti si v ní místo určitě zaslouží. Také spoléhám na to, že jsou ještě lidé, ke kterým se tento recept nedostal.
Chléb je opravdu jednoduchý. Téměř bez práce. Nejdelší dobu zabere samozřejmě kynutí. Kynutí trvá celkem přes 16 hodin. Je potřeba tedy čas dobře naplánovat, aby Vám doba, kdy máte s těstem pracovat, nevyšla někdy na noc.
Pečte v litinovém hrnci s pokličkou, funguje i hrnec s teflonovým vnitřkem a pokličkou, případně zapékací mísa z varného skla. Použila jsem hrnec z Ikea . Je velký, a proto je chléb na fotce poměrně placatý. Volte tedy nádobu v menší velikosti.

Na 1 bochník potřebujete:
  • 3 hrnky chlebové celozrnné mouky (použila jsem z M&S) + na podsypání
  • 1/2 lžičky instantního droždí
  • 1 1/2 lžičky soli
  • 1 1/2 hrnku vody
Ve větší míse promíchejte mouku, droždí a sůl. Přilijte vodu a jednou rukou krouživými pohyby promíchejte. Výsledný "chuchvalec" přikryjte potravinovou fólii a nechte 14 hodin v teple kynout.
Po uplynutí doby vyklopte těsto pomocí stěrky na pomoučený vál a roztáhněte do čtverce. Složte jako obálku a nechte 15 minut kynout.
Z těsta vytvořte kouli a otočte přeložením dolů. Nechte kynout 2 hodiny mezi dvěma dobře pomoučenými utěrkami.
Půl hodiny před koncem kynutí rozehřejte troubu i s hrncem na 230°C. Chleba rychle přesuňte do hrnce a přiklopené pečte 30 minut. Potom odstraňte poklici a pečte dalších 15-30 minut. Záleží jakou chcete barvu a chleba a propečenou kůrku. (Mně stačilo 20 minut). Potom hrnec vyjměte a nechte chleba vychladnout.

Mangiare squisito...

4.7.13